ديمه كشور "الكفاءة التسويقية لمحصول التين وآفاق تطوير تسويقه، حالة دراسية: محافظة السويداء"

الكفاءة التسويقية لمحصول التين وآفاق تطوير تسويقه

حالة دراسية: محافظة السويداء

 

الملخص

يعد محصول التين بصفة عامة من المحاصيل التقليدية متعددة الأستخدام حيث يستخدم إما بصورة مباشرة أو غير مباشرة في كثير من الصناعات الغذائية. وتناولت الدراسة عينة من المزارعين والتجار بلغ حجمها 200 مزارعاً و38 تاجراً وبلغ عدد القرى التي شملها الأستبيان 11 قرية. اعتمد البحث على استخدام العديد من مؤشرات القياس كالتكاليف والهوامش والكفاءة التسويقية ودوال التكاليف ودالة العرض السعرية. وبينت نتائج وجود عدد من المسالك التسويقية التي يتم من خلالها تصريف إنتاج المحصول بدءاً من باب المزرعة حى تصل للمستهلك النهائي، حيث شغلت قناة البيع (من المزارع للمستهلك النهائي مباشرةً) المسلك الرئيسي، كما بينت النتائج بأن كلفة تسويق الكغ من التين بلغت 522 ل.س/كغ، وأن نصيب المنتج من سعر المستهلك بلغت نسبته نحو 73.1% لمحصول التين. كما بلغت قيمة الكفاءة التسويقية (1)  35.9% لمحصول التين، والكفاءة التسويقية (2) 70.7%، ويمكن اعتبار هذه القيم مؤشراً غير جيد لمستوى الأداء التسويقي بسبب ارتفاع قيمة التكاليف التسويقية مقارنة مع الإنتاجية. وأفاد غالبية التجار بأنهم يعانون من بعض المشكلات لدى شراء المنتجات وتسويقها، كالمضاربة والمنافسة، ومن أهم مقترحات حل المشكلات كانت بعملية التعاقد مسبقاً التي تساعدهم في التغلب على هذه المشكلات،  كما أن لسعر البيع (ل.س/كغ) تأثير معنوي على الكمية المعروضة من التين، وهذا يتطابق مع النظرية الاقتصادية التي تدل على وجود علاقة طردية ما بين الكمية المعروضة من السلعة وسعرها، وهناك أثر ذو دلالة معنوية إحصائياً لكل من العوامل المستقلة التالية (المساحة، الخبرة، الكمية المنتجة، والعمر) في الربح الصافي.

 

 


 

Marketing Efficiency of the figs crop and its Marketing Prospects in Al-Suwaidaa Governorate

 

Abstract

Figs typically serve as a longstanding multi-purpose crop, directly or    indirectly  contributing to various sectors within the food industry. This research analyzed a sample comprising 200 farmers and 38 merchants, with data collected from 11 surveyed villages. The study employed various measurement indicators, including costs, margins, marketing efficiency, cost functions, and price supply functions. Findings revealed multiple marketing channels facilitating the distribution of the crop, beginning from the farm to the ultimate consumer. Notably, the direct sales channel from the farmer to the final consumer emerged as the primary pathway. The analysis indicated that the marketing cost per kilogram of figs stood at 522 Syrian pounds, with the producer's share of the consumer price accounting for approximately 73.1% of the fig crop. The marketing efficiency for figs was found to be 35.9% (Efficiency 1) and 70.7% (Efficiency 2). These figures indicate a poor indicator of marketing performance, attributed to the significant proportion of marketing costs in relation to productivity. Most traders expressed encountering various challenges in purchasing and marketing products, including speculation and competition. One crucial proposal to address these challenges was the implementation of advance contracting, which aids in overcoming such issues. Moreover, the selling price per kilogram (SYP/kg) has been shown to significantly influence the quantity of figs offered, consistent with economic theory, which posits a direct relationship between commodity quantity offered and price. Additionally, each of the independent factors—area, experience, quantity produced, and age—has demonstrated a statistically significant effect on net profit.

 



عداد الزوار / 5514593 /