الوعي البيئي الزراعي لدى طلبة كلية الهندسة الزراعية بجامعة دمشق في إطار الملخص ﻫﺩﻓﺕ هذه الدراسة إلى التعرّف على مستوى الوعي البيئي الزّراعي لدى طلبة السنة الخامسة في كلية الهندسة الزّراعية بجامعة دمشق، ومعرفة العلاقة بين مستوى الوعي البيئي الزّراعي لديهم بمختلف الاختصاصات الموجودة في الكلية؛ مع بعض المتغيرات (الجنس، الاختصاص، معيار اختيار الاختصاص، قطاع العمل المرغوب، المهارات الزّراعية، مصادر المعلومات حول المفاهيم البيئية والزّراعية للتنمية المستدامة). كانت قيمةُ معامل ألفا كرونباخ مقبولة إحصائياً (0.882)، وطُبّقت الاختبارات اللامعلمية وفق اختبار kolmogorov- smirnov وهي: اختبار مان وتني، واختبار كروسكال واليس. واعتُمدَ مقياسِ ليكرت الخماسي المكوّن ﻤﻥ 48 ﻓﻘﺭﺓ، ﻴﻀﻡ ﺃﺭﺒﻌﺔ محاور ﻓﺭﻋﻴﺔ ﻭﻫﻲ: محور الإنتاج والاستهلاك المسؤولان، ومحور العمل المناخي، ومحور الحياة تحت الماء، ومحور الحياة في البر. تبينَ أنَّ مستوى الوعي البيئي الزّراعي لدى طلبة السنة الخامسة في كلية الهندسة الزّراعية بجامعة دمشق مرتفع، وكان أعلى مستوى وعي بيئي زّراعي لدى الطلبة نحو المحور الأول: (الإنتاج والاستهلاك المستدام) ومن ثم نحو المحور الرابع: (الحياة في البر)، ويليه المحور الثالث: (الحياة تحت الماء)، وأخيراً نحو المحور الثاني: (العمل المناخي)، وكان اتجاه الطلبة نحو فقرات محاور الدراسة إيجابياً باستثناء المحور الثاني: العمل المناخي. كما تبينَ أنَّ معرفة الطلبة عالية جداً بقضايا أساليب الري الحديث والتقليدي، وعوامل تلوث المياه، وأخطار الحرائق على الغابات، وأهمية التشجير، لكن معرفة الطلبة متباينة بقضيتي المكافحة المتكاملة للآفات والعمل المناخي، ومنخفضة جداً حول التشريعات البيئية، والاتفاقيات البيئية العالمية، والمحميات الطبيعية الموجودة في سورية، ما يتطلب العمل على رفع مستوى معرفة الطلبة بهذه القضايا والتركيز على اختصاص الإنتاج الحيواني –المجترات بشكل أكبر. وتوجد فروق معنوية ذات دلالة إحصائية في مستوى المعلومات البيئية والزّراعية لدى المبحوثين نحو المحاور ككل تبعاً لمتغير الاختصاص الدراسي لصالح اختصاص الموارد الطبيعية المتجددة والبيئة، وتبعاً للاعتماد على معلومات التلفاز، ووسائل التواصل الاجتماعي، وأنشطة الكلية، ومصادر غير المصادر المذكورة بالاستبيان، وتبعاً للقدرة على تنفيذ مهارات:(مهارة تربية دودة القز، ومهارة تربية النحل، وتنفيذ مشروع تربية دواجن، وتخمير السماد البلدي والمخلفات الزراعية لإنتاج الكومبوست، وتحضير الغاز الحيوي، وتقليم الأشجار المثمرة، ومكافحة الآفات، وتنسيق الحدائق، وإنشاء مشتل وإدارته، ومكافحة حرائق الغابات، وتقنيات حصاد المياه). وتبينَ أنَّ اختصاص الموارد الطبيعية المتجددة والبيئة هو الأكثر وعياً، واختصاص الإنتاج الحيواني -المجترات هو الأقل وعياً نحو محاور الدراسة، وكان أكثر الاختصاصات المرغوبة من قبل الطلبة هو اختصاص علوم الأغذية، والطلبة ذوو اختصاص الإرشاد الزراعي كانوا الأعلى بالنسبة لاختيار العمل في قطاع التعليم. وكانت أعلى مهارة من حيث قدرة الطلبة على تنفيذها هي مهارة تنسيق الحدائق، بينما كانت مهارتا تربية الغابات وتنميتها وإدارتها وتحضير الغاز الحيوي أقل مهارة. والمصدر الأول بالمعلومات هو الدراسة الجامعية، وكلما تنوعت مصادر معلومات الطلبة زادت قدرتهم على تنفيذ مهارات زراعية جديدة. وطلبة كل اختصاص قادرين على تنفيذ المهارات الزراعية الخاصة بقسمهم، ما يتطلب المشاركة الفعلية لطلبة جميع الاختصاصات بتنفيذ المهارات الزراعية العملية الخاصة لكل قسم في كلية الهندسة الزراعية. وفي ضوء هذه النتائج لابدَّ من تضمين الخطط الدراسية في قطاع العلوم الزراعية مقرر إجباري للعلوم البيئية والزراعية، كما أوصت الدراسة باختيار المهندسين الزراعيين ذوي اختصاص إرشاد زراعي عند فرزهم إلى وزارة التربية والتعليم لرغبتهم بالتعليم الزراعي من جهة؛ وقدرتهم على تنفيذ أغلب المهارات الواردة بكتب التربية الزراعية في المدارس الريفية من جهة أخرى.
الكلمات المفتاحية: الوعي البيئي الزراعي، أهداف التنمية المستدامة 2030، التعليم الزراعي، المدارس الريفية. Agricultural Environmental Awareness among students of the Faculty of Agricultural Engineering at Damascus University in the framework of Sustainable Development -Analytical Study- Abstract The Cronbach's alpha coefficient value was statistically acceptable (0.882), and nonparametric tests were applied according to the Kolmogorov-Smirnov test, namely the Mann-Whitney test and the Kruskal-Wallis test. A five-point Likert scale consisting of 48 items was adopted, comprising four sub-themes: responsible consumption and production, climate action, life below water, and life on land. It was found that the level of agricultural environmental awareness was high. The highest level of agricultural environmental awareness among students was in the first theme: (Sustainable Production and Consumption), followed by the fourth theme: (Life on Land), followed by the third theme: (Life below Water), and finally the second theme: (Climate Action). Students' attitudes toward the study's themes were positive, with the exception of the second theme. It was also found that students have a very high level of knowledge regarding issues of modern and traditional irrigation methods, water pollution factors, the dangers of forest fires, and the importance of afforestation. However, students’ knowledge is variable regarding the issues of integrated pest management and climate action, and very low regarding environmental legislation, global environmental agreements, and natural reserves in Syria. This requires working to raise the level of students’ knowledge regarding these issues and focusing more on the specialization of animal production – ruminants. There are statistically significant differences in the level of environmental and agricultural information among the respondents regarding the axes as a whole, according to the variable of academic specialization in favor of the specialization of renewable natural resources and the environment, and according to reliance on television information, social media, college activities, and sources other than the sources mentioned in the questionnaire, and according to the ability to implement the following skills: (sericulture skills, beekeeping skills, implementing a poultry farming project, fermenting municipal compost and agricultural waste to produce compost, preparing biogas, pruning fruit trees, pest control, garden coordination, establishing and managing a nursery, fighting forest fires, and water harvesting techniques).Renewable Natural Resources and Environment were found to be the most aware, while Animal Production - Ruminants was the least aware, towards the axes of the study. Food Science was the most desired major among students, and agricultural extension students were the most likely to choose a career in the education sector. The highest skill in terms of students' ability to implement was gardening, while the skills of forestry, development and management, and biogas preparation were lower. The primary source of information is university education, and the more diverse the students' information sources, the greater their ability to implement new agricultural skills. Students of each specialization are able to implement the agricultural skills specific to their department, which requires the active participation of students from all specializations in implementing practical agricultural skills specific to each department in the College of Agricultural Engineering. In light of these findings, it is imperative to include a mandatory course in environmental and agricultural sciences in the curriculum of the agricultural sciences sector. The study also recommended that agricultural engineers with agricultural extension specializations be selected when recruited by the Ministry of Education, based on their desire for agricultural education and their ability to implement most of the skills contained in agricultural education books in rural schools on the other hand.
|
Damascus University @ 2025 by SyrianMonster | All Rights Reserved