نور قهوه جي: تقويم المحتوى التعلمي لبرامج التعلم الذاتي الإلكترونية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وبناء نموذج مقترح لتطويرها

 

تقويمُ المحتوى التَّعلمي لبرامج التَّعلم الذّاتي الإلكترونيَّة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وبناء نموذج مقترح لتطويرها


 الملخص:

هدفت الدِّراسة إلى عرضِ برامج التَّعلّم الذّاتي الإلكترونيَّة المصممة لتعلّم اللُّغة العربيَّة للنّاطقين بغيرها، وتحديد معايير المحتوى التَّعلّمي الإلكتروني الواجب توافرها في برامج تعلّم اللُّغة العربيَّة المصممة ذاتياً للناطقين بغيرها، وإلى تقييم المحتوى التَّعلمي، كما هدفت إلى بناءِ نموذجٍ مقترحٍ للتطوير.
ولتحقيق أهداف الدِّراسة؛ اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي، وصممت استمارة تقييم، تألّفت من (143) معياراً موزعاً على سبعة مستويات معياريَّة، ثمَّ طبقتها على عيّنة الدِّراسة المختارة قصدياً من مجتمع الدِّراسة الأصلي، وبعدها حللت البيانات إحصائياً باستخدام برنامج (SPSS).
وتوصلت إلى نتائج عديدة، من أبرزها: تحققت المعايير الّتي يجب توافرها في المحتوى التَّعلّمي الذَّاتي الإلكتروني جميعها في المستويين المبتدئ والمتوسط بدرجةٍ متوسطة، وتراوحت درجة تحقق المعايير للمستويات المعياريَّة بين ضعيفة وعالية، وتحققت المعايير جميعها في المستوى المتقدم بدرجةٍ عاليةٍ، وتراوحت درجة تحقق المعايير للمستويات المعياريَّة بين ضعيفة وعالية، وتحققت الكفاءة التَّواصليَّة في المستوى المبتدئ بدرجةٍ ضعيفةٍ، وفي المستوى المتوسط بدرجةٍ متوسطةٍ، وفي المستوى المتقدم بدرجةٍ عاليةٍ.
وتبيَّن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة في المستويات المعياريَّة: أنشطة التَّعلم، وأساليب وأدوات التَّقييم والتَّقويم، والمصادقة والمرجعيَّة والموضوعيَّة للمحتوى، ووجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات مدى تحقق معايير المستوى المعياري: المحتوى التَّعلّمي الإلكتروني والاستمارة ككل فقط، تبعاً لمتغير المستوى، ووجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات مدى تحقق الكفاءة التَّواصليَّة ومكوناتها تبعاً لمتغير المستوى.
وانتهت الدِّراسة إلى بناءِ نموذجٍ مقترحٍ للتطوير بالاستناد إلى النَّموذج العام للتصميم التَّعليمي (ADDIE)، وإلى عددٍ من المقترحات، منها: إجراء بحوث إجرائيَّة تجريبيَّة مقارنة على عيّنة من متعلمي اللُّغة العربيَّة الناطقين بغيرها ممن تعلموا وفقاً لنظام التَّعلّم الإلكتروني أو التَّعليم التَّقليدي، بهدف إمَّا قياس أيهما أكثر كفاءة في تحقيق أهدافه وإمَّا قياس الفروق الّتي لمسها المتعلمون بين النِّظامين، وخرجت بجملةٍ من التَّوصيات، منها: التّوجه عند تسجيل موضوعات البحوث العلميَّة لطلبة الدِّراسات في مرحلتي الماجستير والدّكتوراه إلى تحويل عددٍ من السّلاسل التَّعليميَّة المعتمدة (خصوصاً سلسلة تعليم المعهد العالي للغات) إلى برامج تعليميَّة إلكترونيَّة، بعد إجراء المناسب علميّاً؛ بما يحقق استفادة ملموسة تخدم الجامعة.
الكلمات المفتاحيَّة: تقويم المحتوى، برامج تعلّم إلكترونيَّة، التَّعلم الذاتي، تعليم اللُّغة العربيَّة للناطقين بغيرها.
 
 
 Assessment of the Learning Content of Electronic Self-directed Learning Programs for Non-native Arabic Learners and Constructing a Proposed Model for their Improvement

Abstract:

The study aimed to present electronic self-directed learning programs designed to teach Arabic to non-native speakers; to evaluate the learning content; and to come up with evaluation criteria, It also aimed to provide a proposed model to improve them.
To achieve the objectives of the study, the researcher adopted the descriptive approach, and she designed an assessment form consisting of (143) criteria distributed over seven standard levels. She then applied this form on the research sample that she had selected using the non-probability sampling method from the original study population. After that, the data were analyzed statistically using the SPSS program.
The researcher reached many results, most notably: the required criteria for self-directed e-learning content have been moderately met in both the beginner and intermediate levels as the degree of criteria fulfillment ranged from weak to high in the standard levels. All criteria have been highly met in the advanced level, and the degree of criteria fulfillment ranged from weak to high in the standard levels. Communication competence in the beginner level has been weakly achieved, moderately achieved in the intermediate level, and highly achieved in the advanced level. No statistically significant differences were found among the standard levels: Learning activities, methods and tools of evaluation and assessment, validation, reference and objectivity of the content, and the existence of statistically significant differences between the averages of the extent to which the criteria of the standard level are met: the electronic learning content and the form as a whole only, according to the level variable, and the existence of statistically significant differences between the averages of the extent to which communicative competence and its components are achieved according to the level variable.
The study concluded to Building a proposed model for development based on the general model of educational design (ADDIE), also it concluded with a number of suggestions including: Experimental research on a sample of non-native Arabic learners who used e-learning and traditional education with the aim of either measuring which is more effective in achieving its goals or measuring the differences perceived by learners; and conducting studies on a sample of non-native Arabic language learners who used the hybrid learning system (both electronic and traditional at the same time) in educational classes to measure the impact of this application on language acquisition and its extent.
It came up with a number of recommendations including: Transforming a number of accredited educational series (especially the education series that the Higher Institute of Languages uses) into e-learning programs when MA and PhD candidate want to register their scientific research topics after conducting the appropriate measures scientifically in order to achieve a tangible benefit that serves the university.
Keywords: Content assessment, e-learning programs, self-directed learning, teaching Arabic 
 


عداد الزوار / 95845805608 /