مصطفى النمر: تصور مقترح لتعليم المنصوبات لمتعلّمي اللغة العربيّة الناطقين بغيرها وفق استراتيجيّة الاكتشاف

 مناقشة رسالة الماجستير للطالب مصطفى النمر بعنوان: تصور مقترح لتعليم المنصوبات لمتعلّمي اللغة العربيّة الناطقين بغيرها وفق استراتيجيّة الاكتشلف

ملخص البحث:


هدفَ البحثُ إلى تصميمِ تصوّرٍ مقترحٍ لتعليم المنصوباتِ لمتعلّمي اللغة العربية الناطقين بغيرها وفق استراتيجيّة الاكتشاف، وقد استعملَ الباحثُ المنهجَ الوصفيّ، بالإضافة إلى أنّه استعملَ أداتين للبحثِ، وهما: قائمةٌ بالمنصوباتِ لتحديد المنصوباتِ المناسبة للمتعلمين في المستوى المتوسط الأوسط، وتصور مقترح لتعليم المنصوبات، وقد صمّم الباحث القائمة في جولتين لأخذ آراء معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها حول المنصوبات المناسبة للمتعلمين في المستوى المتوسط الأوسط، وفي الجولةِ الأولى حُدِّدَتِ الموضوعاتُ الرئيسة المناسبة للمتعلمين في المستوى المتوسط الأوسط، وفي الجولةِ الثّانيةِ حُدِّدَتِ الموضوعات الفرعيّة المناسبة للمتعلمين في المستوى المتوسط الأوسط، وقد تبيّنَ من إجاباتِ المعلّمين أنّهم اختارُوا الموضوعاتِ السهلةَ مبتعدين عن الصعوبة في هذا المستوى، وهذا يتّفقُ مع الدراسات جميعها التي توصي بتيسير تعليم النحو بعيداً عن الخوض في تفاصيله، وتناول القواعد التي تخدم المتعلمين ويستعملونها في أحاديثهم وحواراتهم اليومية.

 

وقد أوصى البحث بتطوير سلاسل تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها واستعمال التعلم بالاكتشاف في دروسِ النحو المتضمنة في السلاسل، وبتأهيل المعلمين وتدريبهم على استعمال التعلم بالاكتشاف، في حين اقترح البحث إعداد دراسات لتعليم النحو في المستويات الأخرى، وإعداد دراسات توظف التعلم بالاكتشاف في الموضوعات النحوية الأخرى.


 الكلمات المفتاحية: تصور مقترح – تعليم المنصوبات – متعلمو اللغة العربية الناطقون بغيرها – استراتيجية الاكتشاف.


Proposed Vision For Teaching Accusatives To Learners Of The Arabic Language As Non-Native Speakers According To The discovery Strategy                                                                                                                                                                                                                                                                                   


Abstract                                                                                                                                                                                                                                                                                 


 The research aimed to design a proposed vision for teaching accusatives to learners of the Arabic language as non-native speakers according to the discovery strategy. The researcher used the descriptive approach, in addition to using two research tools, namely: a list of accusatives to determine the appropriate accusatives for learners at the intermediate-intermediate level, and a proposed vision for teaching accusatives, The researcher designed this list in two rounds. To take the opinions of teachers of Arabic to non-native speakers about the appropriate assignments for learners at the intermediate-intermediate level, in the first round, the main topics appropriate for learners at the intermediate-intermediate level were identified, and in the second round, the appropriate subtopics for learners at the intermediate-intermediate level were identified٫ It was clear from the teachers’ answers that they chose the easy topics, avoiding the difficulty at this level, and this is consistent with all studies that recommend facilitating the teaching of grammar without delving into its details, and dealing with the rules that serve the learners and use them in their daily conversations and dialogues

The research recommended developing series for teaching Arabic to non-native speakers and using discovery learning in syntax lessons included in the series, and qualifying teachers and training them on using discovery learning, while the research suggested preparing studies to teach grammar at other levels, and preparing studies that employ discovery learning in other grammatical topics.                                                                                                          


 

             Keywords: proposed vision – teaching accusatives – Arabic language learners who speak other languages ​​–  discovery strategy

 

 

 



عداد الزوار / 95845805615 /