مناقشة رسالة الماجستير للطالبة رشا يوسف بلال - قسم تعليم اللغة العربية بتاريخ 29 / 4 / 2024

 تَوظيف التَّطبيقات اللُّغويَّة الحاسوبية في إثراء تعليم مادة اللُّغة العربيَّة لطلاب الصَّف السَّادس من مرحلة التَّعليم الأَساسيّ 

 


ملخص البحث:

      هدف البحث إلى توظيف التطبيقات اللّغوية الحاسوبيّة في إثراء تعليم اللّغة العربيّة لطلاب الصف السادس، باعتماد المنهج التجريبي وفق التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة،(التطبيق القبلي والبعدي والمؤجل)، وتألفت عينة البحث من عينة مقصودة من (30) طالباً من طلاب الصف السّادس من مرحلة التعليم الأساسيّ الذين يدرسون في مدارس التعليم الأساسي العامة التابعة لمديرية تربية محافظة دمشق.

ولتحقيق هدف البحث بُنيت الأدوات الآتية:

1. قائمة توصف التطبيقات اللغوية وكيفية استخدامها ضمن الوحدة التعليمية

2. قائمة أهداف وتحليل للوحدة التعليمية

3.الخطة التعليمية بعد دمج التطبيقات اللغوية الحاسوبية ضمنها

4. اختبار التحصيل الدراسي (القبلي، والبعدي، والمؤجل).

وأظهرت نتائج البحث ما يأتي:

·        وجود فرق بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي المباشر لاختبار التحصيل الدراسي، وقد بلغت (11.98) عند درجات الحرية (58) وقيمة الدلالة (0.000).

·        وجود حجم أثر مرتفع وفق (مربع إيتا) للخطة الدرسية القائمة على توظيف التطبيقات اللغوية الحاسوبية في التطبيقين القبلي والبعدي المباشر لاختبار التحصيل الدراسي ككل وفي كل المستويات المعرفية وقد بلغ (0.972).

·        وجود فرق بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي المؤجل لاختبار التحصيل الدراسي ككل وفق اختبار (t-test)، وقد بلغت (13.304) عند درجات الحرية (58)، وتبين أن قيمة الدلالة (0.000).

·        حجم أثر الطرائق المتبعة التي تعلم بها طلاب المجموعة الضابطة كان ضعيفاَ في مستويات (التقويم والتركيب)، بينما كان متوسطاً في مستوى (التحليل والفهم والتذكر)، ومرتفعاً في مستوى (التطبيق) ومتوسطاً وفي (الاختبار الكلي) قد بلغ (0.595).   

·        عدم وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي المباشر والبعدي المؤجل لاختبار التحصيل الدراسي، وفق اختبار(t-test)، إذ بلغت القيمة الاحتمالية (0.082).

·        بقاء أثر التعلم وفق معادلة متوسط فاقد الكسب لدى المجموعة التجريبية وقد بلغت (97.0%)، مقابل (89.3%) للمجموعة الضابطة، مما يدل على أثر التطبيقات اللغوية الحاسوبية، التي مكنت من الاحتفاظ بالمعلومات.


 Employing computational language applications to enrich the teaching of Arabic language

                                                   for sixth grade students of the basic education stage


 

                                                                                                                                                                                                     Abstract


The research aimed to employ computer linguistic applications in enriching the teaching of Arabic for sixth grade students, by adopting the experimental approach according to the experimental design of one group, (pre, post and deferred application), and the research sample consisted of an intended sample of (30) students from the sixth grade of the basic education stage who study in public basic education schools affiliated to the Directorate of Education of Damascus Governorate, and to achieve the goal of the research the following tools were built :

1A list of language applications and how to use them within the module

2List of objectives and analysis of the educational unit

3The educational plan after integrating computer language applications within it

4Academic achievement test (pre-post _deferred)

Text results are shown:

There was a difference between the average scores of the students of the experimental and control groups in the direct post-application of the academic achievement test, which reached (11.98) at the degrees of freedom (58) and the significance value (0.000).

- The existence of a high impact size according to (ETA square) of the study plan based on employing computer language applications in the direct pre- and post-applications of the academic achievement test as a whole and at all cognitive levels amounted to (0.972).

- There was a difference between the average scores of the students of the experimental and control groups in the deferred post-application of the academic achievement test as a whole according to the (T-test), and it reached (13.304) at the degrees of freedom (58) and it was found that the value of the significance is (0.000).

- The size of the impact of the methods used by which the students of the control group learned was weak in the levels of (evaluation and installation) while it was average in the level of (analysis, understanding and remembering) and high at the level of (application) and average and in (total test) has reached (0.595).

- There was no statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the direct and post-post-deferred applications of the academic achievement test, according to the (t-test) test, as the probability value ...

- The survival of the learning effect according to the equation of the average loss of gain in the experimental group amounted to (97.0%), compared to (89.3%) for the control group, which indicates the impact of computer language applications, which enabled the retention of information.

  

 



عداد الزوار / 95845805604 /