مناقشة رسالة ماجستير في قسم العلاقات العامة والإعلان

ناقش الباحث عزيز محمد رسالة ماجستير في قسم العلاقات العامة والإعلان، بعنوان: " تأثير الاتصالات التسويقية على إثــــارة الاستجابات الســـلوكية للمستهلك الســــــوري".

“The Effect of Marketing Communications on Stimulate the Behavioral Responses of the Syrian Consumer”

وانتهت جلسة الحكم على المناقشة بالحصول على درجة الماجستير بتقدير (امتياز) وعلامة قدرها 92%، تألّفت لجنة الحكم من السّادة:

د.أميمة معرواي (مشرفاً)

د.ندى الساعي (عضواً)

د.مزنة كحالة (عضواً)

:Abstract

The study aimed to identify The Effect of Marketing Communications on Stimulate the Behavioral Responses of the Syrian Consumer, as well as identify which  products and services they are interested in being exposed to, and clarify to what extent  they are aware, understand, and convinced by these advertisements, to know at the end  their purchasing' intention. Also, the study aimed in order to reveal the reasons behind their trust in these ads, and define the reasons that help them remember these ads. Moreover, identify their actions when they are exposed to these ads. Furthermore, clarify the effect of demographic and personal variables age, gender, education, and income on this exposure. This study belongs to descriptive studies and was based on the survey method, where the researcher used a questionnaire to collect data from a Quota sample of (400) participants selected from the population of Damascus governorate, and the sample was categorized based on age and gender. The researcher reached a bunch of results; some of them are: Facebook is the most commonly used application by the study sample, with an average of (46.8%). Most of the customers click on the ads in order to get more information about products and services. The advertiser's reputation is one of the most important factors that help customers remember the advertising. Fashion and clothes are the most important products that catch the customer's attention. Providing all information about the products and services leads customers to trust the advertising. According to the DAGMAR approach, the strongest effect of the advertising was in the awareness step with an average of (77%), the fewest effects were in the conviction step with an average of (67%). In addition to all of these, the results showed that there is a statistically significant correlation between the customer's exposure to these ads and his awareness, understanding, conviction, and purchasing intention. According to the customers' demographic variables: gender, age, and income, there is a statistically significant difference between them in their level of awareness, understanding, conviction, and purchasing intention. But there is no statistically significant difference between them according to the education variable.

Key words: Marketing communication, DAGMAR approach, Behavioral responses, Syrian consumer, Trust.

ملخص   :

هدفت هذه الدراسة لمعرفة تأثير الاتصالات التسويقية على إثارة الاستجابات السلوكية للمستهلك السوري، ومعرفة أنواع السلع والخدمات التي يهتمون بالتعرض لها، وتحديد مدى وعي العينة، وفهمهم، واقتناعهم بهذه الإعلانات، وصولاً للتعرف على نيتهم الشرائية، والكشف عن مدى ثقتهم بهذه الإعلانات، ومعرفة الأسباب التي تذكرهم بها، ورصد تصرفاتهم عند التعرض لهذه الإعلانات، وأيضاً دراسة تأثير العوامل الديموغرافية والشخصية (العمر، والنوع، والتعليم، والدخل على التعرض)، وتنتمي هذه الدراسة إلى البحوث الوصفية، إذ اعتمد الباحث على منهج المسح باستخدام الاستمارة البحثية، واستهدف المستهلك في مدينة دمشق، واستخدم العينة الحصصية بحجم (400) مفردة مقسمة حسب النوع والعمر، وتوصل الباحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: جاء الفيسبوك في المرتبة الأولى كأكثر شبكات التواصل استخداماً وبلغت نسبة من يستخدمه (46.8%)، أغلب المستهلكين يقومون بالنقر فوق الإعلانات للحصول على المعلومات حول السلع والخدمات، سمعة المعلن جاءت كأحد أهم أسباب تذكر المستهلكين للإعلانات، أكثر السلع اهتماماً من قبل العينة كانت (الملابس والأزياء)، ومن أسباب ثقة المستهلك بالإعلانات هو تقديمها للمعلومات حول مختلف السلع والخدمات، أقوى تأثير للإعلانات حسب نموذج داغمار كان في مرحلة الوعي بوزن مئوي (77%)، وأقل تأثيراً للإعلانات كان في مرحلة الاقتناع بوزن مئوي (67%)، إضافة لذلك تبين وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين حجم تعرض المستهلك السوري لإعلانات شبكات التواصل ومستوى وعيه، وفهمه، واقتناعه، ونيته للقيام بسلوك الشراء، كما تبين وجود علاقة ارتباط دالة إحصائياً بين ثقة المستهلك بهذه الإعلانات ونيته للقيام بسلوك الشراء، وأُثبت وجود فروق بين المستهلكين السوريين في درجة وعيهم بهذه الإعلانات، وفهمهم لها، واقتناعهم بها، ونيتهم للقيام بالسلوك الشرائي، بحسب متغيراتهم الديمغرافية والشخصية (النوع، السن، الدخل) ولم يُثبت وجود فروق بينهم حسب متغير التعليم.

الكلمات المفتاحية: الاتصالات تسويقية، نموذج داغمار، استجابة سلوكية، المستهلك السوري، الثقة.




عداد الزوار / 891924 /